Vilkår og betingelser
Salgsbetingelser for Vedtorget.no
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
2. Partene
Selger er Vedtorget.no “MASIVA AS”, Muninveien 6 Heradsbygda, 3518 Hønefoss, info@vedtroget.no, +47 967 37 104, 933452069, og betegnes i det følgende som selger. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Dersom ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angreretten innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selgeren skal snarest mulig og innen 14 dager fra melding om bruk av angreretten er mottatt, tilbakebetale alle betalinger mottatt fra kjøperen, inkludert eventuelle leveringskostnader. Selgeren har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
- Oppfyllelse: Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selger ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan forbrukeren likevel kreve oppfyllelse.
- Heving: Kjøper kan heve avtalen dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selger ikke leverer varen innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fastsatt av kjøper.
- Erstatning: Kjøper kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen, må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde vært oppdaget, gi selger beskjed om mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen to måneder fra mangelen ble oppdaget. Reklamasjon må skje senest to år etter at kjøper overtok varen.
Hvis varen har en mangel, kan kjøper kreve:
- Retting eller omlevering
- Prisavslag
- Heving av kjøpet
11. Personopplysninger
Selger behandler persondata i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
12. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid. Dersom partene ikke blir enige, kan kjøper ta kontakt med Forbrukertilsynet eller benytte tvisteløsningsorgan som Forbrukerklageutvalget.